Ennstalské Alpy 2012

Pohodový víkend v nedaleké oblasti

Prodloužený víkend na konci září byl velikým lákadlem k zakončení turistické sezóny a tak jsme neváhali a vyrazili do Rakouska s cílem vylézt na nejvyšší horu pohoří Ennstaler alpen – Hochtor (2369 m). Cesta byla trochu komplikovaná skutečností že jsme vyjížděli z Pardubic, ale i tak jsme asi po šesti hodinách zaparkovali na parkovišti u autobusové zastávky Kummerbrucke (572 m)

Obsah

1. den - Výstup na Hochtor

Ennstalské alpy|1115|740|
louky pod Hesshutte|740|1115|
západ slunce z Hochtoru|1115|740|
západ slunce z Hochtoru|1049|787|

Na parkovišti jsme sbalili věci na dva až tři dny a začali ukrajovat první metry z cesty Wasserfall weg. Ta nejprve asi deset minut traverzuje a poté začíná strmě stoupat pod velký vodopád. Škoda jen že neteklo více vody. Vodopád se obchází zprava a pomalu se začínají objevovat první žebříky a lana. S jejich pomocí se překoná nejstrmější část a po chvíli se terén začíná rovnat a před námi se otevírá údolí na jehož začátku je značená odbočka na vrchol Planspitze (2147 m) a na konci první cíl naší cesty Hesshutte (1699 m). Na chatě si dohadujeme spaní (58 euro pro čtyři osoby –3x alpenverein), nabereme síly a pokračujeme k cestě na Hochtor. Nejprve kousek po rovině klečí a pak už čím dál tím strměji nejprve sutí a pak po dobře značené cestě po skále vzhůru. Pod nejstrmější částí, která je zajištěna lany necháváme hůlky a pokračujeme v ukrajování výškovýh metrů. Od parkoviště až na vrchol jich na nás čekalo zhruba 1800. Po lanech se dostáváme až na předvrchol a pak už zbývá jen půlhodinový mírně stoupající traverz až k samotnému vrcholovému kříži. Vzhledem k pokročilé hodině si Hochtoru moc neužijeme a sestupujeme stejnou cestou zpět na chatu. Do tmy to stíháme tak akorát, na verandě na mě čekají zapomenuté kalhoty a po zkonzumování zásob jídla uléháme nabrat síly na další den.

mapa cesty

hřeben pod Hochtorem
sestup z Hochtoru|1049|787|
sestup z Hochtoru

2. den - Hochzinodl a sestup

Hochtor|1049|787|
potůček při sestupu|1115|740|

Počasí po ránu nic moc a ani vyhlídka není nejlepší, tak si trochu přispíme a až později se vydáme na sestup. Vzhledem k tomu že máme času dost, volíme cestu přes vrchol Hochzinodl (2191 m). Na něj se zde dostat buď přímo a nebo po panorama weg, kterou si vybíráme i my. Mírně stoupající cesta traverzuje až na otočku Gass (1949 m) a nabízí pěkné výhledy na celé okolí. Z otočky se jde po plochém hřebeni kolem louky plné pasoucích se kamzíků až na vrchol. Ani toho si moc neužijeme, tentokráte kvůli silnému větru a začínáme sestupovat dolů. Nejprve mírně až do jakéhosi sedélka a z něj strmě dolu po uklouzané cestě až na dno údolí Sulzkar. Tahle část je asi nejnepříjemnější z celé cesty a za deště nebo mokra to asi není nic moc. Další cesta už je v pohodě a i docela utíká a tak se dostáváme až k silnici. Po ní už je to jen asi 3 km zpátky na parkoviště k autu. Vzhledem k tomu že prší a další den by to nemělo být o moc lepší balíme a vyrážíme domů.

mapa cesty

sestup do údolí|1049|787|
sestup do údolí

Zhodnocení

Jeremi: Celé pohoří Ennstaler alpen je ideální na dvou až třídenní výlet. Cesta nahoru i dolů je pestrá a plná změn. Jediným problémem je nízké nástupní místo, tak si člověk i docela mákne. Samotný výstup na Hochtor je sice docela exponovaný, ale rozumně zajištěný.