Walliské Alpy 2006

Monte Rosa a Breithorn

místo

Po roce jsme se opět rozhodli vyrazit do Walliských Alp. Jeli jsem autem na noc. Vyráželi jsme cca v 9 večer a cca po 12 hodinách jízdy jsme stáli s nacpanýma batohama na nádraží v Täshi a čekali na vlak do Zermattu. Zpáteční jízdenka stojí cca 15,6 franku na osobu a vlak jezdí zhruba každých 20 minut. V Zermattu jsme si ještě v informacích zkontrolovali počasí (předpověď nic moc) a mohli vyrazit. Naším cílem bylo vylézt Monte Rosu (Dufourspitze) a v případě dobrých podmínek zkusit i Matterhorn... Nicméně na druhé zmiňované hoře nakonec leželo extrémně hodně sněhu a tak se naše plány změnily a po Monte Rose, jsme zvolili méně náročnější čtyřtisícovku Breithorn.

Obsah

1. den - Zermatt - Obere Plattje (3250)

Matterhorn z Zermattu|1024|768|
Breithorn|1024|768|
Lyskamm-Castor-Pollux-Breithorn|1024|768|
Klein Matterhorn|1024|768|

Z Zermattu se jde nejprve nahoru po hlavní třídě až ke hřbitovu. Kolem něj přes řeku a podél řeky k kolem dolní stanice lanovky už po ukazatelích směrem hotelu Riffelalp (2222). Cesta lesem pěkně stoupala a tak jsme se k hotelu dostali asi za hodinu. Odtud naše cesta vedla k chatě Riffelberg (2562). To nám i s občerstvením trvalo padesát minut. Odtud nás už ukazatel jasně vedl k chatě Monte Rosa Hutte (2795). Nejprve kousek do kopce k jezeru Riffelsee poté dlouhým traversem podél hřebene Gornergrat dolů k ledovci Gornergletcher. Přes něj po tyčemi značené cestě (hodí se mačky) a nakonec asi sto padesát metrů nahoru k chatě. Celá tahle zdlouhavá, ale velice pěkná část cesty nám trvala něco málo přes tři hodiny. U chaty jsme si chvilku odpočinuli, sebrali zbytky sil a vydali se k místu dnešního přespání na Obere Plattje. Nechápu jak někdo tenhle úsek může chodit po ránu jen s baterkou. Nejprve jsme šli od chaty po výrazné pěšince, ta se ale posléze několikrát dělí a tak najít tu nejpohodlnější cestu nahoru není zrovna lehké. Kamenných mužíků je sice všude dost, ale toto množství je spíše na obtíž. Naštěstí je zřejmé, kam se má člověk dostat a tak si vždy nějak poradí. A tak jsme se i my po o něco málo více než dvou hodinách kličkování mezi balvany dostali až k ledovci. Tady jsme si vybrali jeden kamenný záhrab (lze jich tu nalézt více) a postavili stan.

Zermatt A
cesta k Obere Plattje
stan na Obere Plattje|1024|768|
stan na Obere Plattje

2. den - Obere Plattje - Dufourspitze (4634)

Monte Rosa za usvitu|1024|768|
Matterhorn v rannim slunci|1024|768|
nejvyse polozena chata Evropy|1024|768|

Ráno nám budík zazvonil ve tři hodiny a po rychlé snídani jsme vzali do batohů jen to nejnutnější a za svitu čelovek se vydali k vrcholu. Vyšláplá cesta (jaký to rozdíl proti loňsku) vedla nejprve kousek do kopce, poté zprava obcházela trhlinové pole a po návratu do původního směru nás podél vrcholku Scholle dovedla až pod vrcholový úsek. My už jsme měli mačky od začátku, ale od tohoto místa by byl postup bez nich velice komplikovaný. Poslední část výstupu vedla nejprve kousek šikmo vlevo přes trhlinu až do sedla. Tudy po ledové hraně nahoru až k prvnímu skalnatému hřebínku. Po něm kousek nahoru a následně dolů do sedélka. Ze sedla opět asi sto metrů po sněhové hraně k závěrečné skalnaté části. Ta už moc nestoupá, ale je z celého výstupu nejobtížnější a místy dosti vzdušná. Na dvou místech nám pomohla lana a poté jsme se už po pěti a čtvrt hodině výstupu mohli vyfotit u vrcholového křížku (teda spíše nad ním). Sestupovali jsme stejnou cestou. Ke stanu asi tři hodiny. Po zaslouženém odpočinku jsme vše sbalili a pokračovali dále v sestupu. Hodinu a čtvrt k chatě a odtud ještě dvě hodiny k místu dalšího noclehu. To jsme si stejně jako vloni vybrali nedaleko místa, kde se cesta prudce stoupající od ledovce ohýbá a začíná traverzovat k Riffelsee.

Obere Plattje A
zasněžený žlab při sestupu|1024|768|
zasněžený žlab při sestupu
začalo nepříjemně foukat a sněžit|1024|768|
začalo nepříjemně foukat a sněžit

3. den - přechod pod Breithorn

masiv Monte Rosa|1024|768|
Castor a Pollux|1024|768|
Gornergarten|1024|768|

Předpověď na další dny nebyla ideální a skutečně do rána napadlo i něco sněhu. Nemělo cenu spěchat a my se rozhodli postoupit někam směrem k Breithornu. Nejprve jsme se opět museli vrátit k jezeru Riffelsee (45 minut) a odtud půl hodiny k stanici zubačky na Riffelberg. Tady jsme využili záchodů a doplnili si zásoby vody. Naše další kroky vedly po neznačené pěšince k místům, kde jsme tušili cestu vedoucí k Furi. Na tu jsme také posléze narazili. Po asi deseti minutách chůze se tato cesta dělí. Vloni jsme šli vlevo, tak jsme si to letos zpestřili a využili pravou pěšinku. Ta byla opět velice zajímavá a pro ty turisty, kteří si raději než vrcholů užívají přírody můžem doporučit okruh vedoucí od Furi. Kdy se vyrazí jako na Riffelberg a po jedné cestě se jde nahoru a po druhé dolů s možností podívat se na Glaciertorr. Každopádně my se asi po dvou hodinách dostali k mostku u kterého bylo ještě vloni možné odbočit nahoru a stoupat k stanici Furgg (2432). Letos to díky stavebním úpravám nebylo možné a tak bylo nutné pokračovat po pěšině směrem na Furri a teprve asi po čtvrt hodině jsme narazili na odbočku vedoucí k Theodulpass. Tato pěšina nejprve strmě stoupala lesem a poté traverzovala až k mostku přes Furggbach. Odtud bylo možno odbočit k hotelu Schwarzsee a pokračovat dále k Hornli hutte pod Matterhornem a nebo se vydat jako my opět směrem na Theodulpass. Jelikož už začínalo sněžit, rozhodli jsme se kousek nad mostkem postavit stan a počkat do rána.

stan A
sestup do Furi
pěšina ke stanici Furgg|1024|768|
pěšina ke stanici Furgg

4. den - cesta na chatu Rifugio Le Guide del Cervino

Monte Rosa v mracich|1024|768|
Monte Rosa bez mraku|1024|768|
Zermatt|1024|768|
Breithorn-Klein Matterhorn|1024|768|
Breithorn|1024|768|

Ráno byl náš stan pod sněhem a tak nebylo nikam spěchat. Nejprve jsme si došli pro vodu na záchody u stanice lanovky na Schwarzsee(2584), poté se vrátili zpět ke stanu, vše pobalili a vydali se zase o něco blíže k Breithornu. V první části cesta slušně stoupala, poté až k rozcestí kličkovala mezi kameny. Na rozcestí byla možnost vybrat si ze dvou cest. Jedna přímo na chatu Gandegg (3023) a nebo druhá přes stanici lanovky Trockener Steg (2939). My se rozhodli pro první variantu a po dvou hodinách chůze od stanu jsme stáli u chaty. Odtud dále naše cesta vedla po kamenném hřebínku k ledovci Oberer Theodulgletcher. V čerstvém sněhu byla patrná stopa vyšlapaná asi tak od dvou lidí. Rozhodli jsme se ji následovat, ale po chvíli jsme to raději vzdali. Přes sníh nebylo vidět na trhliny a jen hluboko propadlé stony dávali tušit, kde je zrovna nějaká díra. Naštěstí jsme si všimli, že od stanice Trockener Steg jezdí rolby směrem k Theodulpassu a že se po vyjeté stopě tu a tam prochází lidé. Proto jsme sešli k Trockener Stegu, vyptali se, zda stopa vede opravdu až do průsmyku a vydali se po ní. Tak jsme se bezproblémově dostali za dvě hodiny až k chatě Rifugio Le Guide del Cervino. Tady foukal silný vítr a najít místo v závětří a mimo zraky ostatních lidí nebylo možné. Proto jsme se rozhodli přenocovat na chatě. Bohužel tady neuznávají OAV členské karty a tak nás nocleh vyšel na 16 euro na osobu. Pro zajímavost nocleh s večeří a snídaní vyjde na 40 euro. Chatař nám také prozradil, že na o něco níže situované chatě Theodul hutte (3317) slevy poskytují a nocleh údajně stojí deset nebo dvanáct euro. V tom větru se nám ale nikam nechtělo a tak jsme noc strávili zde.

stan A
pod Gandeghütte
po sjezdovce až do 3500|1024|768|
po sjezdovce až do 3500

5. den - Rifugio Le Guide del Cervino - Breithorn (4165) - Zermatt

Matterhorn|1024|768|
Monte Rosa z Breithornu|1024|768|
opet Matterhorn|1024|768|
Lyskamm|1024|768|

Ráno jsme si nastavili budíka na pátou a čekali, jak se vyvine situace. Díky novému sněhu se nám nechtělo jít neznámým terénem první a tak jsme dali přednost ostatním. Od chaty jsme se dostali opět po urolbovaných sjezdovkách až do sedla Breithornpass (3831) a odtud už naše kroky směřovaly k vrcholu Breihorn. Před náma už v tu dobu byla jen jedna dvojice, ale nový sníh byl naštěstí sfoukaný a tak cesta vzhůru byla dobře patrná. Výstup po vyšlapané pěšině byl sice trochu namáhavý, ale naprosto bezproblémový a tak jsme asi po třech hodinách cesty od chaty stáli na vrcholu. Pod námi už bylo možno spatřit davy turistů, kteří vyjeli lanovkou na Klein Matterhorn (3820) a odtud se vydali na stejný vrchol jako my. Díky silnému větru jsme se na vršku moc nezdrželi a začali sestupovat. Sice se nabízela varianta přechodu celého hřebenu Breithornu, ale my už dnes potřebovali domů a tak jsme za hodinu a půl (to i přestávkou na jídlo) sešli pouze ke Klein Matterhornu, kde jsme ale nenašli cestu na samotný vrcholek (výtahem se nám nechtělo) a odtud už zamířili po sjezdovkách plných lyžařů zpět k chatě (40 min), tady si sbalili věci a pokračovali v cestě do Zermattu. Nejprve hodinu dvacet po urolbované cestě k Trockener Stegu, odtud hodinu a půl na Furri a dalších čtyřicet pět minut na nádraží v Zermattu.

Testa Griga A
Breithorn 4165 m|1024|768|
Breithorn 4165 m
ty tečky dole jsou lidi co se sem hrnou|1024|768|
ty tečky dole jsou lidi co se sem hrnou
cestička mezi Furi a Zermattem|1024|768|
cestička mezi Furi a Zermattem

6. den - Návrat domů

Cesta zpátky autem byla díky jedné komplikaci poněkud zajímavější. Až pozdě jsme zjistili, že natankovat po šesté hodině večerní je ve Švýcarsku z načný problém. Všechny místní staničky jsou už zavřené, a tak nám nezbylo než v Andermattu sjet na dálnici, tady konečně natankovat a přes Schwyz se napojit na původní dálnici Bergenz - Chur. I když se nakonec ukázalo, že tato varianta je možná rychlejší a rozhodně se při ní tolik nemusí kroutit volantem.

Zhodnocení

Po přechodu Grossvenediger - Grossglockner to byla asi nejlepší akce. Škoda jen, že Švýcarsko je tak daleko a je tam tak draho, jinak by člověka lákalo tam jezdit mnohem častěji. Výstup na Dufourspitze byl v té době naší nejtěží cestou, jak fyzicky, tak technicky. Úplně zde chybí jištění, takže člověk na hřebeni musí spoléhat pouze na sebe a na parťáka na laně. Ale byl to parádní zážitek. Breithorn je hezká hora, ale až moc přelidněná. Kdyby si všichni museli celou cestu poctivě vyšlapat z Zermattu, tak by to bylo o něčem jiném.