Mera Peak 2013

Poprvé mezi osmitisícovkami

místo
mapa cesty

Už dlouhou dobu nás lákalo podívat se do hor někam mimo Evropu, ale nějak to stále z různých důvodů nevycházelo. Letos se karta obrátila a vyšetřili jsme si celý duben na návštěvu Nepálu. V původním plánu byl okruh vedoucí kolem Mera Peaku (6476 m) přes sedlo Amphu La (5831 m) pod Island Peak (6189 m) a pak zpět do Lukly (2840 m) s tím, že bychom se rádi podívali na oba zmíněné vrcholy. Protože bylo vše připravované hodně narychlo, nechali jsme si s přípravou pomoc od CK Rajbas a místní Sherpa Adventure – na obě agentury platí jen slova chvály.

Obsah

Cesta do Kathmandu

Do Nepálu jsme se dostali letem přes Dubaj a nad Káthmándů plné malých baráčků a komínů cihelen se dostali se západem slunce. Po vyřízení víz následovala chvíle napětí, kdy jeden z batohů ne a ne vyjet, ale nakonec se přeci jen objevil a my se tak mohli prodrat davem taxikářů k zástupci agentury, který na nás čekal s cedulí před letištěm. Od té chvíle nás čekalo nějaké překvapení téměř na každém kroku. Od totálního chaosu na silnicích plných aut, motorek, kol, chodců, krav, psů a kdo ví čeho dalšího, lidí spících v okolí u ohňů a tak dále a tak dále. Ubytko jsme měli zajištěné v hotelu Budha – docela fajn, i když u večeře jsme se skamarádili s malou krysou. A i přes večerní rámus se nám podařilo docela brzo usnout. Ráno nás čekalo setkání s vedoucím agentury Sonamem, který nám představil průvodce Nimu a po doladění všech detailů nám ukázal i pár krámků v Thamelu, kde jsme si koupili péřové bundy a nějaké další věci. Pak už jsme jen vyzkoušeli místní pizzu a další mňamky a uklidili se zpět na hotel.

testování výbavy|1113|739|
testování výbavy
elektrikáři v Kathmandu nemají lehkou práci|739|1113|
elektrikáři v Kathmandu nemají lehkou práci
skoro jako milionáři|1048|786|
skoro jako milionáři

1. den - Lukla - Thukding

cesta z Lukly|1113|739|
rododendrony všude kolem|1048|786|
první západ slunce v horách|1113|739|

Ráno nás vyzvedl šofér s Nimou a zamířili jsme si to přímo na letiště. Tady jsme nejprve museli uplatit celníky, aby nám v báglech mohly zůstat bomby k vařiči a pak spoléhat na zástupce agentury, že nás protlačí do letadla. Vůbec jsme nechápali místní systém, ale naštěstí jsme se, i když s pořádným zpožděním, dostali do letadla, které sice vypadalo, že už má své nejlepší roky za sebou, ale jak jsme později pochopili, tohle letadlo létalo i za podmínek kdy to jiná balila, takže asi tak špatné nebylo. Z letu jsme toho díky mlžnému oparu moc neměli, jen nad hřebeny to docela slušně házelo. Pak už stačilo jen doufat, že to s námi nehodí i u hrany letiště, což se naštěstí nestalo a už jsme mohli vystoupit na ranvej se sklonem asi 12°. Čekání na zbylé batohy (limit je 15 kg na osobu) jsme vyplnili obědem s (na dlouhou dobu) posledním masem (rýže a nudle) a po přebalení a zredukování zásob jsme se vydali po cestičce vedoucí kolem rozestavěné nemocnice směrem k sedlu Zawtra La (4610 m). Pro první den byl v plánu jen malý úsek překonávající několik potůčků a zářezů končící v malé Lodži Thukding ve výšce asi 3000 m. Už tahle první část cesty nás nadchla, hlavně díky rozkvetlým rododendronům střídajícím barvy od bílé až do fialové. Ubytování jsme měli v pokoji číslo 1 a k večeři jsme se vyhnuli Dal Bhatu a vyzkoušeli nějaké z místních špaget. Pro zpestření jsme si zapinkali nafukovacím balónkem s místní malou Nepálkou a pak už ulehli. Jak jsme zjistili, byla to na dlouhou dobu poslední relativně teplá noc, no a vlastně i den.

9:57
3,4 2:15 h +490 m -50 m 3.7 km podrobnosti
Thukding
12:12
3324m
Celkem 2:15 h +490 m -50 m 3.7 km
stoupáme s plnou polní nazádech|1048|786|
stoupáme s plnou polní nazádech
cesta mezi Rododendrony|1113|739|
cesta mezi Rododendrony
první přespání v nepálských horách|1113|739|
první přespání v nepálských horách

2. den - Thukding - Kharkateng

Zawtra La|1287|641|

Ráno jsme posnídali Tibetian bread a pancake, sbalili vše potřebné, doplnili zásoby vody (desinfekce Sanosil se nám osvědčila) a začali šlapat do strmého kopce. Po dvaceti minutách jsme došli k osadě Chatunga (3400 m), kde jsme okoukli, jak místní nosiči hrají cvrnkací verzi hry karambol a pak postupovali stále vzhůru skrz rododendrony, různé křoví a ke konci už pouze mezi kameny až do místa dalšího noclehu v Lodžii Kharkateng ve výšce asi 4000 m. Jak nás varoval Nima, dcera místní správcové byla trochu blázen a tak jediné slovo co jsme od ní slyšeli bylo Good. Zato snad tisíckrát. Taky se asi zamilovala do Honzy a nemohla z něj spustit oči, ani tehdy když se převlíkal a vše si asi z metru důkladně prohlížela a chichotala se. Po ubytování se (rozhození si spacáků na slámu) jsme si pro lepší aklimatizaci šli našlápnout ještě kousek cesty vedoucí do sedla a večer si poprvé vyzkoušeli Dal Bhat. Nejmilejší byla otázka "More Rice?", které jak jsme zjistili (naštěstí) je velice populární a pouze jednou za celý měsíc se večeře obešla bez přidání. Večer jsme ještě s Nimou probrali spoustu zajímavostí o Nepálu, prohodili pár slov s Poláky uhánějícími směr Mera Peak a zalezli spát.

Thukding
aklimatizační výšlap
na 14 dní poslední signál|739|1113|
na 14 dní poslední signál

3. den - Kharkateng - Thuli Kharka

zořený Tea house v Zawtra La|1113|739|

Ráno jsme poprvé obuli pohory a začali stoupat po sněhu do sedla Zawtra La. Nejprve se jde přímo rovně do kopce a po asi 300 m se začíná uhýbat šikmo doprava. Tady to místy může docela klouzat a za většího množství sněhu to nemusí být nic příjemného (tu a tam prý i padají laviny). Po traverzu se jde už zase jen nahoru do prvního sedla. Tady jsme obdivovali nosiče jdoucí proti nám, kteří jen v keckách klouzali s těžkými náklady po sněhu. Ze sedla se jde kousek dolů, pak asi 1 km prakticky rovně a pak zase kousek nahoru až do opravdového sedla Zawtra. Nadmořská výška byla docela znát a tak jsme rozhodně nepatřili k nejrychlejším. Za sedlem jsme si prohlídli ruiny zničeného Tea Hausu a sestoupili asi 400 m do osady Thuli Kharka(4300 m). Vzhledem k tomu že jsme byli sami a venku začala sněhová bouře, pozvali nás přímo do místní kuchyně, kde jsme se mohli trochu ohřát a prohlídnout jak připravují Dal Bhat. Večer jsme pak strávili "hraním" karet s místním asi jeden a půl ročním špuntem, kterému se hrozně líbila naše opice.

4:22
Zawtra La I
Thuli Kharka při příchodu|1048|786|
Thuli Kharka při příchodu

4. den - Thuli Kharka - Kote

Thuli Kharka|1048|786|
Thuli Kharka|1092|754|
údolí řeky Inkhu|1722|479|
řeka Inkhu|1113|739|

Další den měl být ve znamení sestupu, aspoň jsme si to tak mysleli, ale ukázalo se, že to není zase až tak úplně pravda. Prvním problémem bylo deset až patnáct centimetrů nového sněhu zvláštní polystyrenové struktury, který začal brzo tát a poté i docela klouzat. Druhá překvapivá věc byla samotná cesta, která místo dolů vedla první asi hodinu a půl pořád nahoru a dolů a až poté konečně začala klesat mezi rododendronovými keři strmě dolů až k potoku, kde je malá Lodž. Od ní stále dolů kolem lodže Doma, kde jsme si dali nudlovou polévku a poprvé prohodili slovo s dvojicí Němců (syn a matka) o které pečovala skupinka asi 12ti lidí. Odtud pak ještě kousek dolů podle vody a pak různě cik-cak až k velké řece Inkha. Tady je vidět co všechno napáchala povodeň která vznikla protržením hráze jezera v Tangnaku asi před deseti lety. (Prý trest za zabitého jaka). No a pak už nám zbývala asi hodina proti proudu až do Kote (3691 m). Tady jsme ukázali odvahu a opláchli se studenou vodou z řeky, obhlídli zásoby masa, co nosí nahoru údolím a nechali si od místního Krkovičky uvařit Dal Bhát.

Thuli Kharka
Thuli Kharka při odchodu|1048|786|
Thuli Kharka při odchodu
do rána nám nějak nachumelilo|1113|739|
do rána nám nějak nachumelilo
dva klienti a jejich 11 nosičů|1048|786|
dva klienti a jejich 11 nosičů
těžká práce nosičů|739|1113|
těžká práce nosičů
před Kote|1048|786|
před Kote

5. den - Kote - Tangnag

Tenhle den jsme si moc neužili, protože už od rána byla mlha a tak nebylo skoro nic vidět. Teda jen údolí řeky Inkha Khola proti jejímuž proudu jsme několik hodin postupovali. Zpestřením byla návštěva buddhistického chrámu, nebo teda spíš jeskyně, kde jeden dávný učenec trávil spoustu času meditacemi. Odpoledne se mraky trochu rozestoupily a tak jsme si mohli prohlídnout pánev, na jejímž kraji leží Tangnag (4356 m). Odpoledne jsme si ještě vyběhli prohlédnout jezírko Sabai Tsho (4463 m), které způsobilo tolik problémů, popovídali si s agličanama co se taky chystali na Mera Peak a zalezli se trochu zahřát do spacáků.

4:25
express vynáška uleželých stejků
u jezera|739|1113|
u jezera

6. den - Aklimatizace v Tangnagu

Kyashar|1480|557|
Mera Peak|1094|754|
Mera Peak|1452|568|

Ráno nás probudilo sluníčko a nezmizelo za mraky tak rychle, jako v předchozích dnech, což bylo dobré znamení a my začali doufat, že se počasí obrátí k lepšímu. Dnešní den byl plánovaný jako aklimatizační a tak jsme hned ráno nikam nespěchali, pořádně si prohlídli okolí a vybrali si nedaleký hřeben směřující k hoře Kusum Khangkaru (6373 m) jako vhodný cíl pro dopolední procházku. Už jsme byli skoro připraveni k odchodu, když se Honzovi stala menší nehodka a místo výstupu na hřeben musel vyhledat nejbližší potok a přeprat si (První krok transformace na krávu, která se z nás po týdnu místní vegetariánské stravy stala). Pak už nám ale nic nebránilo vyrazit zpátky přes vesnici a pak strmě nahoru až k hřebeni. Nebylo kam spěchat a tak jsme si užívali výhledů na okolní vrcholy. Zvlášť jižní stěna Mera Peaku budí respekt a my schovaní v závětří za kamenem fotili a fotili. Idylku nám zkazily přicházející mraky, takže nám nezbylo než pro zahřátí a zkrácení volné chvíle ještě trochu popojít nahoru, minout pyramidku která zřejmě označovala nadmořskou výšku Mont Blancu a překonat tak svůj dosavadní výškový rekord a pak už rychle v mlze dolů a zalézt ke kartám a do spacáku, protože v té zimě se nic jiného dělat nedalo.

5:16
Mera Peak v mracích
poprvé výše než Mt. Blank|1048|786|
poprvé výše než Mt. Blank

7. den - Tangnag - Khare

Mera Peak|1575|522|
Malanphulan|1113|739|
Malanphulan|1372|601|
Kangtega|739|1113|

Tentokrát jsme si trochu přivstali, abychom stihli co nejvíce sluníčka a hned po ránu vyrazili směr Khare (5045 m). Cesta vede nejdřív dost nahoru až na vršek morény u jezírka a pak už jen podle potoka soutěskou, která se pozvolna rozšiřuje ve velkou pláň s malým tea hausem Dig Kharka (4659 m) uprostřed. Odtud už je krásně vidět sedlo Mera La (5415 m). Nás dnes ale čekal trochu snažší úkol, a to vydrápat se přes poslední prudší část cesty a zakotvit v Khare. Tady se nám poprvé stalo (a bohužel i naposled), že se i u oběda ozvalo – "More rice, More chowmin". No asi jsme se místní kuchařce – (Yan-Zi, nebo jak se to píše) zalíbili a chtěla nás nalákat, abychom u ní co nejdýl zůstali. Touhle dobou jsme to ještě netušili, ale další dny ukázaly, že to byla pravda a my v Khare a okolí strávili skoro týden. Odpoledne jsme si pro lepší spaní zašli na nedaleký hřeben, na kterém byl postaven jakýsi sloup, který z vesnice vypadal jako vrchol. V reálu tomu tak nebylo a my funěli do kopce pořád výš a výš, dokud nás to nepřestalo bavit a nezačali jsme se kochat pohledy na okolní vrcholy různě se objevující v mracích. Hlavně Ama Dablam (6814 m) na nás zapůsobila. Večer začalo sněžit a bohužel sněžilo a sněžilo až do rána.

5:09
cesta do Khare
aklimatizační výstup na vyhlídku|1113|739|
aklimatizační výstup na vyhlídku

8. den - Aklimatize v Khare

Poprvé za celou dobu nás ráno nevzbudilo sluníčko, a tak plán pokračovat v cestě do Base Campu (5350 m) vzal za své. Místo toho jsme si vyzkoušeli jaké to je chodit v lyžařských brýlích a prošli se mlhou nejdřív ke sloupu u kterého jsme byli den předem a pak i na druhou stranu ve směru, ve kterém jsme tušili base camp. No a pak už jsme jen pili čaj, jedli Dal Bhat a bavili se s ostatníma nešťastníkama čekajícíma na lepší počasí.

9:23
12:24
Celkem 3:00 h +370 m -410 m 3.3 km
Data jsou generována z GPS údajů a nemusí přesně odpovídat skutečnosti

9. den - Khare - Mera Basecamp

Počasí po ránu opět nic moc, ale to věčné čekání nám už šlo na mozek a tak jsme vše sbalili a vyrazili směrem na base camp s tím, že se v dalších dnech snad počasí umoudří. Cesta vede nejdříve docela strmě mezi všelijakými kameny, posléze začíná více traverzovat až pod ledovec. Pak už zbývá jen prokličkovat několik nepříjemných trhlin, obzvlášť při novém sněhu a sejít asi 20 metrů do base campu. Trochu jsme se divili, že se v této části nechtěl Nima navázat na lano, protože aspoň podle mého zrovna tahle část byla na možný pád do trhliny nejnebezpečnější. V base campu je stan kde jsou schopni uvařit Dal Bhat a čaj a kde se pod dekami choulí nosiči čekající na klienty. No vůbec jsme jim nezáviděli. My si postavili stan o kousek dál a špehýrkami sledovali, jestli konečně přestane sněžit. Bohužel sněžení ne a ne přestat a Nima prohlásil, že nemá cenu se druhý den drápat nahoru, že bude vše pod sněhem a že nám nezbývá nic jiného než počkat do rána a vrátit se zpět do Khare.

5:25
jdeme na to|739|1113|
jdeme na to
výhled ze stanu na basecamp|1113|739|
výhled ze stanu na basecamp

10. den - Mera Basecamp - Khare

Mera basecamp|1113|739|
Khare|1427|576|
Mera Peak|739|1113|

Noc proběhla kupodivu v klidu, ale ráno při balení na chvilku vysvitlo sluníčko a nějak se mi z toho dusna ve stanu (teda asi spíš z té výšky) začala motat hlava, tak jsme rychle zaveleli k ústupu a poprosili (penězi) nosiče, aby mi vzal bágl. Chudák, byl asi stejně tak velký jako ta potvora co jsme celou dobu nosili na zádech. V Khare jsem si na chvilku schrupnul a hned bylo líp. Za ty dva dny tady přibylo lidí a my měli co dělat, abychom se vešli do oblíbené lodže u Yan-zi. Ta se na nás pořád smála a jeden pokoj pro nás našla.

tea house po nočním sněhovém přídělu|739|1113|
tea house po nočním sněhovém přídělu
Jirka ztěžka nalehko|1113|739|
Jirka ztěžka nalehko
dopink|1113|739|
dopink

11. den - Aklimatize v Khare podruhé

Peak 41|1113|739|
Malanphulan|1811|454|
tímto údolím jsme šli nahoru|1048|786|

Ráno to vypadalo na hezký den, někteří vyrazili do base campu s tím, že potom bude následovat high camp a vrchol. Vzhledem k tomu, že už jsme v base campu spali, jsme se rozhodli zůstat v Khare a další den půjdeme rovnou do High campu (5780 m). Den volna jsme využili k procházce po údolí kolem jezera pod Khare a výstupu na jeden z vrcholů protějšího hřebene. Tuhle procházku můžeme vřele doporučit. Po trochu komplikovaném přejití údolí se dá podtraverzovat kus cesty za takový ostrý výčnělek a tady to vzít nahoru na hřeben. Za ním je ukryté další jezero a záleží jen na tom, kolik má kdo času a sil a může se vylézt na větší množství vrcholů v okolí. Kvůli čerstvému sněhu to byla docela dřina a navíc jsme se nechtěli před zítřkem úplně vyšťavit, tak jsme skončili na v podstatě nejnižším bezejmenném vrcholku. Ale i tak jsme si mohli připsat naši první pětitisícovku. Dokonce jsme mohli říct, že tenhle den byl, co se týče počasí, výhledů a tak podobně možná nejhezčím z celého výletu.

3:46
počasí nám přeje
výstup na 5000 kopeček|1113|739|
výstup na 5000 kopeček

12. den - Khare - Mera Highcamp

Mera highcamp|1491|553|
střecha světa|1848|446|
střecha světa podruhé|1751|471|
Makalu a Baruntse|1113|739|

Po snídani jsme na rozloučenou dali Yan-Zi kožený řetízek na památku, že se o nás tolik starala a pustili se po známé cestě do sedla Mera La. Oproti minulému pokusu bylo sněhu zase o něco víc, ale to zase až tak nevadilo. Ze sedla jsme si to nezamířili dolů, ale nazuli mačky (taky nevím, proč nás do nich Nima nutil) a začali stoupat směrem High camp. Nadmořská výška byla znát a navíc sluníčko opírající se do mraků udělalo takový skleník, že jsme toho měli dost a do High campu se sotva doplazili. Obzvlášť poslední úsek, kdy už byly vidět skály, se zdál nekonečným. V High campu mi bylo opět blbě, že to vypadalo, že budu muset zase dolů, ale chvilka odpočinku a čaj mě postavily na nohy, teda spíš položily do spacáku a dolů se nešlo. Navečír se nám chtělo na záchod zrovna ve chvíli, kdy se blížil západ slunce, o který jsme tak nepřišli – díky bohu. Všechny okolní hory v čele s Everestem, Lhotse, Makalu, Cho Oyu topící se v mracích a jejich vršky oranžové od zapadajícího slunce. Prostě paráda, kvůli které jsme sem jeli. Pak už byla ale jen zima a zima a tak nezbylo než zalézt do spacáků ve všem co jsme s sebou měli a pak jen vařit a vařit a vařit a pokusit se spát, což se nám kupodivu i docela podařilo (i přes to že jsme byli tři ve stanu pro dva)

4:52
znova na ledovec|1113|739|
znova na ledovec
výhledy asi nebudou nic moc|1113|739|
výhledy asi nebudou nic moc
Mera Peak před náma|1048|786|
soumrak v highcampu|1113|739|
soumrak v highcampu
soumrak v highcampu|1048|786|

13. den - Mera Peak

Východ nad Makalu|1113|739|
Himaláje z Mera Peaku|1547|533|
Himaláje z Mera Peaku|1840|447|
noční Mera peak z Khare|1113|739|

Ráno jsme chtěli vstávat okolo druhé, ale ruch v okolí nám nedal a tak jsme se ze spacáků vykulili o něco dřív. Uvařili ještě jeden čaj, uvázali se na lano a jako jedni z posledních začali stoupat k vrcholu. Po počáteční mírné pasáži se stoupá docela strmě, ale kupodivu nám to šlo nějak lehce a při východu slunce jsme už jako první stáli pod vrcholovou pyramidkou. Nimovi se nechtělo vylézt až nahoru, nás tam taky nechtěl pustit, tak to vypadalo, že kvůli větru skončíme kousek pod vrcholem. Naštěstí nás došli průvodci ostatních skupin a vytáhli fix až na vrcholek a tak jsme si mohli užít rozhledů na ostatní hory ze samotného vrcholku Mera Peaku. Paráda, azuro, jen trochu fronta a zima, díky které Honzovi trochu přimrzly prsty na noze a při následném sestupu se mu na nich udělaly pořádné puchýře. Po návratu do High campu jsme si dali chvíli oraz, vše pobalili a vydali se k sestupu v neuvěřitelném horku způsobeném sluncem. V sedle Mera La nastalo dilema, co dál. Vzhledem ke ztraceným dnům v Khare, mým problémům s výškou, Honzovýma omrzlinám, Nimovému zánětu v krku a velkému množství sněhu jsme zavrhli cestu přes sedlo Amphu La a vrátili se do Khare. Tady si dali poslední večeři u Yan-Zi, probrali zážitky s ostatními a zalezli do spacáků.

23:12
jsme dole, konečně
daň za zmrzlé nohy|1113|739|
daň za zmrzlé nohy

14. den - Khare - Kote

Tenhle den byl ve znamení sestupu, i když kvůli Honzovým puchýřům to nebyl žádný úprk. I tak jsme ale stejnou cestou jen za trochu lepšího počasí došli v dobrém čase do Kote a ubytovali se opět u oblíbeného Krkovičky. Ten se tentokráte s Dal Bhatem trochu opozdil, ale zase nám pak o to víc chutnal a navíc jsme dostali přidáno i kari.

5:53
4,3 5:27 h +0 m -1140 m 12.0 km podrobnosti
11:21
Celkem 5:27 h +0 m -1140 m 12.0 km
zpátky do Kote známou cestou|1048|786|
zpátky do Kote známou cestou

15. den - Kote - Chola

Kote|739|1113|
údolí řeky Inkhu|1499|550|

Kvůli změně plánů jsme měli dost času a tak jsme se rozhodli pro návrat do Lukly oklikou vedoucí přes Chola La. Jak jsme slyšeli, cesta je to prý hezká, ale klikatá. Nima ji nikdy nešel, tak nám to nemohl potvrdit nebo vyvrátit, tak jsme se do toho pustili. První část až k Lama lodžii jsme už znali, ale po odbočce přímo u této lodže jsme se nestačili divit vlastním očím. Cesta to byla opravu cik-cak – jak nahoru dolů tak i do stran – prostě dřina. Navíc se opět zkazilo počasí, tak jsme si ani výhledů moc neužili. Vše zachránily jen rododendrony, nějaká divoká koza a bambusové houštiny, mezi kterými se sestupovalo po dosažení takového menšího sedla. Odměnou za tohle vše byla malá lodž Chola na konci tohoto sestupu. Byla umístěná v rododendronovém háji nedaleko vodopádu a v podstatě to byla jen malá chýš obývaná taťkou s třemi dětmi. Nejmladší kluk lítal po okolí s řetězem a holky chodily jeden den na nákup a druhý den z nákupu, každá cesta jim zabrala 7 hodin brutálním terénem – bych chtěl vidět jak takhle někdo chodí nakupovat u nás.. Ustlali jsme si na slámě a byli pozvaní dovnitř. Tady nám taťka uvařil na ohni mezi kameny Dal Bhat a my si užili moc fajn večer na pohádkovém místě.

5:07
ranní čajík|739|1113|
ranní čajík
cestou do civilizace začínáme uvažovat i o hygieně|1113|739|
cestou do civilizace začínáme uvažovat i o hygieně
bambusový prales|1113|739|
bambusový prales
pohled do kuchyně|1113|739|
pohled do kuchyně
konečně opravdický nocleh|1113|739|
konečně opravdický nocleh

16. den - Chola - Sibuche

Chola|1048|786|
Chola|1113|739|
Chola|1019|809|
cesta do Sibuche|1391|592|
cesta do Sibuche|1113|739|

Den začal překvapením v podobě "More Chapati?" u snídaně. To nás sice potěšilo, ale na dlouhou dobu to bylo naše poslední potěšení. Asi po hodině cesty jsme došli do záhybu, ve kterém noční déšť strhl kamenné schody v příkrém srázu a my tak museli po jejich ruinách vyšplhat asi 50 m a doufat, že se už nic dalšího neutrhne, jinak sletíme někam hodně hluboko do údolí. Pak se šlo chvíli docela normálně až do dalšího zářezu. Odtud se však začalo nepříjemně stoupat, a protože jsme o tomhle skoro 500 metrovém stoupání neměli ani ponětí, docela nás překvapilo a morálně zničilo. Moc to nenapravil ani prales na jeho vrcholu, možná i proto, že byl opět v mlze. Pak už to naštěstí bylo po rovině k rozestavěné lodžii a pak jen dolů rododendronovou strání (opět jsme proklínali mlhu) až do vesničky Chatug. Tady jsme si dali něco k snědku, počkali až přeprší a pokračovali ještě asi hodinu do Sibuche(m). Teda spíš někam k němu, protože v mlze jsme sešli z cesty a Nima nám vyjednal přespání v nějakém šerpovském domě – takže další zážitek.

Chola
2774m
Celkem 7:44 h +760 m -1050 m 11.3 km
tady byly ještě včera kamenné schody|1048|786|
tady byly ještě včera kamenné schody
tady už jsou|1048|786|
tady už jsou
takhle se dojí Zobke|1113|739|
takhle se dojí Zobke
a je tu opět signál|739|1113|
a je tu opět signál
cesta tisíců oslů a oslinců|1113|739|
cesta tisíců oslů a oslinců

17. den - Sibuche - Kharte

Sibuche|1113|739|
Sibuche|1048|786|

Po ránu jsme si opět na chvíli užili sluníčka a stihli tak nafotit typickou Šerpovskou zahrádku se špenátem, bramborama, ječmenem, kozou, zobkem a slepicemi a vydali se pro změnu do kopce směrem k sedlu (název nevíme) . Do sedla to kupodivu ani moc nebolelo a po asi hodině chůze jsme si mohli po dlouhé době prohlédnout údolí směřující k Lukle, i když samotná Lukla byla ještě v nedohlednu. Sestup do vesnice utekl rychleji díky neúspěšným pokusům o ulovení prvního telefonního signálu po skoro 3 týdnech (Nimovi se to bez problémů podařilo) a pak už nás čekal dlouhý traverz mezi políčky, baráčky, potůčky, kolem mršiny nějakého hnědého hada až k Lodžii Sherpa Guest House v Kharte (m). Tady jsme si opět dali oběd, počkali na déšť a začali upalovat poslední kus cesty do vesnice Chutok(?) Ta nám dala ještě pořádně zabrat, protože po části do kopce následuje příkrý sestup až na stezku zásobující Luklu po zemi. Tato shit highway není za deště nic příjemného a navíc je před vesnicí nutno obejít dlouhý zářez, který na morálce taky moc nepřidá. A tak jsme byli rádi, že jsme mohli zahodit bágly v hotelu a pořádně si umýt nohy. Večer nám trochu zkazila televize, kterou si místní pustili, a díky které se musíme omluvit všem scénáristům českých telenovel, neboť Nepálské jsou snad ještě o 100% stupidnější.

Sibuche
škoda těch každodenních mraků
Honza myje propíchané puchýře|1048|786|
Honza myje propíchané puchýře

18. den - Kharte - Nurning

Ráno jsme poprvé k snídani dostali pouze jednu capati, ale naštěstí hodně velkou, takže hlad nebyl a my se tak mohli vydat na posledních pár hodin cesty k Lukle. Na shit highway se to hemžilo školáky, osly, oslinci a vzduchem létala letadla. Po dlouhé době bylo zase hezky, tak nám cesta do Surke rychle utekla a pak už jen zbývaly poslední dvě hodiny do kopce do Lukly. Tohle stoupání nesedlo Nimovi a tak si vyzkoušel účinky enervitové tablety, kterou jsme našli v báglu. Prošli jsme se okolo ranveje, která byla kupodivu delší než vypadá shora a pak si dali zasloužený oběd - Pizzu u opravdového Krkovičky v Himalayan Lodži. Vzhledem k tomu, že bylo ještě málo hodin, nechali jsme si zde všechno nepotřebné, čímž zátěž našich báglů klesla na polovinu a vydali se směrem k Namche (3440 m). V porovnání s minulými dny to byl docela kontrast. Silnice skoro jak pro čtyřkolku, všude spoustu lidí, baráčků, tea hausů a různých buddhistických symbolů, které se musí obcházet zleva. Abych byl upřímný, moc nás to nenadchlo a docela jsme se těšili, až se dostanem zase někam do klidnějších míst. Toho jsme se ale dočkali až ke konci dalšího dne a pro dnešek jsme se museli spokojit s ubytováním v Lodžii ve vesničce Nurning (2592 m) kousek od nějakého místního posvátného místa.

Kharte
Lukla se blíží|1048|786|
Lukla se blíží
boj hada a něčeho nepřežil nikdo|1048|786|
boj hada a něčeho nepřežil nikdo
zemědělská oblast|1048|786|
zemědělská oblast
a jsme v Lukle, můžeme přebalit|1048|786|
a jsme v Lukle, můžeme přebalit
slepice na nákupu|739|1113|
slepice na nákupu
nosič a jeho náklad|739|1113|
nosič a jeho náklad

19. den - Nurning - Thamo

cesta do Namche|1113|739|
cesta do Namche|798|1032|
větrný mot pod Namche|1113|739|
před Namche|739|1113|
cesta z Namche do Thamo|739|1113|
cesta z Namche do Thamo|1113|739|

I tady nás po ránu čekala jen jedna placka a navíc cesta do Namche byla snad ještě plnější než včera a tak se nám moc dobře nešlo. Údolí sice vypadalo fajn a objevující se hory ho ještě vylepšily, ale náladu nám zvedl až oběd a další část cesty pokračující těsně podél řeky a svým charakterem připomínající Stvořidla. Vlajkami a šálami ověšený most na konci údolí naznačil konec pohody a začátek stoupání, které kupodivu docela rychle uteklo a my asi po dvou hodinách spatřili první střechy baráků v Namche. Městečko na nás moc velký dojem nezanechalo (jedině tak dojem v našich nosech) a tak jsme ho rychle prošli a pokračovali směrem k dalšímu cíli naší cesty, kterým měl být klášter Thame (3800 m). Tohle údolí nám vlilo krev do žil. Cesta vede, dá se říct, skoro parkem a hory v pozadí všemu dávají hezkou kulisu. Dokonce jsme v lese zahlídli bažanta lesklého, jeden z Nepálských symbolů. Podle Nimových přestav jsme měli nocovat v Lodžii ve vesničce Phurte( 3390 m). Tam se ale ani po hodině čekání nikdo neukázal a když už majitelka přišla, tak se Nimovi něco nezdálo a něco se mu nezdálo i v dalších lodžiích, protože jsme pokračovali dál a dál až do městečka Thamo (3440 m). Tady jsme konečně uspěli, dostali pokoj v Lodžii a mohli se obdivovat sbírce závodních čísel a medailí místní správcové.

Nurning
3473m
Celkem 8:31 h +1240 m -400 m 17.7 km
větrný most na cestě do Namche|1048|786|
větrný most na cestě do Namche
cesta do Thamo|739|1113|
cesta do Thamo
cesta z Namche do Thamo|1113|739|
cesta z Namche do Thamo
parádní příroda kolem|1113|739|
parádní příroda kolem

20. den - Thamo - Sagnasa

ranní výhledy v Thamo|1113|739|
cesta do Thame|1512|545|
cesta do Thame|1048|786|
výhled od Tří sester|1326|620|
Ama Dablam|1113|739|
Lhotse|1048|786|

Předposlední den v horách jsme začali s ještě lehčími bágly než kdy jindy, protože jsme si většinu bagáže nechali v Lodžii a do kláštera jsme se vydali úplně nalehko. Nejprve dlouhý mírný traverz vystřídal sestup ke kaňonu divoké řeky a pak už jen pár výškových metrů až do vesnice pod klášterem. Vesnice vypadala jinak než ostatní, mnohem upraveněji a travnaté zahrádky se nám všem líbily. Navíc prý odtud pochází Apa Sherpa - rekordman v počtu výstupů na Everest. Do kláštera to už pak bylo tak 20 minut. Trochu nás překvapilo, že nad klášterem nevisí vlaječky látkové, ale plastové a taktéž mniši, jejichž fleecové dresy s reklamou na klášter taky vypadaly zvláštně. Pustili nás i do místní svatyně, kde se nesmí fotit a my tak poprvé viděli Nimu jak se modlí. Cesta z kláštera nám ani nezabrala moc dlouho, možná proto že údolí v dopoledním slunci je snad ještě hezčí než v odpoledním (a taky proto že to bylo hlavně z kopce), dali jsme si oběd, pobalili věci a pokračovali zhruba 20 minut před Namche, kde se odpojuje pěšina mířící zajímavým balvaništěm kolem nového letiště až do šerpovské vesnice Khumjung (3780 m). Ta je možná větší než celé Namche a je plná místních. Poprvé jsme viděli, jak se hraje volejbal ve výšce nad 3500 m, údajnou lebku yettiho jsme radši ani nenavštívili a místo toho vyzkoušeli nějaké pečivo v místní kavárně. No a odtud to byl opět jen kousek mezi rododendrony k našemu dalšímu nocležišti v lodžii u tří sester s výhledem na Lhotse a Amu Dablam. Teda s údajným výhledem, protože přes mraky nebylo vidět zhola nic. Večeři zachránilo chilli v kombinaci se sušenkama. Aspoň, že se večer ukázala Ama.

Thamo
jačí karavana
opuštěné letiště nad Namche|1113|739|
opuštěné letiště nad Namche

21. den - Sagnasa - Lukla

Everest a Lhotse|1462|563|
Everest, Lhotse a Ama Dablam|739|1113|

Ráno nás nejprve čekaly výhledy na všechny okolní hory, škoda jen, že to bylo přímo proti slunci, ale i tak paráda. Horší to bylo se snídaní. Je vidět, že v tomhle turisticky rušném údolí se o lidi a hlavně jejich žaludky už tolik nestarají. Náladu jsme si spravili po pár minutách chůze, kdy se zpoza kopce vyloupl Mont Everest a my tak měli dokonalé rozloučení s místníma horama. Potom už nezbylo než sejít do Namche, okouknout začátek místních trhů a upalovat zpátky do Lukly. I to se nám podařilo v rychlém čase a tak jsme mohli prozkoumat, co všechno se v městečku prodává (skoro všechno) a dát si u Krkovičky pizzu. Večer nám ještě Krkovička řekl v kolik máme snídat, abychom stihli letadlo, že určitě poletíme a šli jsme si užít poslední noci. Teda to jsme si naivně mysleli. Teda ještě předtím jsme na rozlučku s Nimou vyzkoušeli místní pivo Everest.

Sagnasa
Mt Everest a Lhotse|1113|739|
Mt Everest a Lhotse
na hlavní cestě je pěkně narváno|1048|786|
na hlavní cestě je pěkně narváno
vstup do Lukly|1048|786|
vstup do Lukly
zhodnocení výstupu u nicmoc piva|1048|786|
zhodnocení výstupu u nicmoc piva

22. den - Čekání na odlet poprvé

Už od rána začala lítat letadla, ovšem Krkovička nám ne a ne říci abychom si vzali věci a sešli do haly. Když za námi konečně došel, bylo okolo desáté a nám bylo jasné, že to dneska asi nevyjde. Ale i tak se muselo čekat skoro do tří, až bude let opravdu zrušen. Další zklamání nám přinesla večeře, kdy Dal Bhat sice vypadal výborně, a i tak chutnal, ale neozvalo se "More Rice?", a tak se změnil ve velké zklamání. Náladu jsme si museli spravit v nedaleké kavárně mega dobrou a velkou čokoládovou koblihou za 200 rupií.

23. den - Čekání na odlet podruhé

Ráno jsme měli snídani domluvenou na něco dřív, a dokonce jsme si jako zálohu připlatili za charterový let, který měl být jako první. Ovšem charter nepřiletěl, ostatní letadla od Tary taky moc nelítala a palubní lístek na třetí let od Sity jsme mohli taky akorát tak hodit do koše. Nekonečné čekání na zrušení letu nám ukrátily karty a hovory s ostatními zoufalci, kteří taktéž čekali na let. Někteří štěstí pokoušeli už asi 5tý den a pořád nic. Bylo nám jasné, že další den je náš poslední pokus a kdyžtak to bude na vrtulník. Krkovička a zástupce agentury nás ujistili, že zítra to určitě klapne (tomu jsme ale moc nevěřili) zvlášť když nám řekli, že máme "už" desátý let. Dali jsme si k večeři pizzu – tu u Krkovičků umí vážně dobře a šli si užít našeho luxusního apartmá, které nám Krkovička musel poskytnout. Je to totiž strýc majitele naší agentury a ten mu to nakázal jako kompenzaci za to, že musíme čekat a přicházíme tak o ubytko v Kathmandů, které bylo předem zaplacené.

24. den - Čekání na odlet potřetí

K snídani jsme si dali jako vždy v Lukle campu poridge a vyzkoušeli i Tibetský slaný čaj s máslem, vše zajedli raisin rollem z nedaleké pekárny a opět se dali do čekání. První letadla dorazila dřív než obvykle a jedno z nich se stihlo otočit už za hodinu, což nám dalo naději, ale sílící vítr a informace že se před nás dostali ještě nějací přednostní pasažéři nám ji zase rychle vzaly. Nezbylo než si zase počkat až budou lety oficiálně zrušeny a objednat si u Krkovičky oběd (Take a lunch) a vrtulník. Toho jsme se dočkali někdy okolo čtvrté hodiny a mraky s deštěm slibovaly, že let bude zážitek. Naštěstí se po pár minutách letu rozestoupily a my si mohli užít pohledů na hory, vesnice, políčka, cesty, baráky, větší baráky až nakonec letiště a vrakoviště starých letadel v Kathmándů.

čekáme|1048|786|
čekáme
už nečekáme|1113|739|
už nečekáme
Kathmandu z vrtulníku|1113|739|
Kathmandu z vrtulníku

Odlet

Po příletu do Kathmandu jsme navštícili Sonama. Všechny plánované procházky po hlavním městě se nakonec scvrkli do nakupování zásob jídla, návštěvy restaurace a odchodu na hotel. Tam jsme po chvíli čtení ulehli k poslední noci v Nepálu.

odměna v Kathmandu|1048|786|
odměna v Kathmandu
máme sbaleno a tradá na letiště|1048|786|
máme sbaleno a tradá na letiště